Alla inlägg under november 2010

Av Kisse - 30 november 2010 23:25

Imorgon är det 1 december, galet vad fort tiden går men det ska bli härligt med december. Härligt att få se barnens glädje och förväntningar inför julen och barnens (framförallt Filip) öppna sin paketkalender dag för dag ;)

  

Så här fina är kalendrarna som Ingegerd sytt till Filip och Lukas!

    

Imorgon är det dags för första paketet, Filip kommer få ett paket varje dag och Lukas har sammanlagt 6 paket som kommer spridas ut under månaden.

  

Med paketen på plats syns ju inte så mycket av självaste kalendern ;)

 

Den första är Filips och den andra Lukas med endast 6 paket då ser man ju lite mer av kalendern också :)


Häromdagen blev det knäppt tyst ute i hallen där de fina paketkalendrarna finns, ni vet så där ruskigt tyst det bara blir när barnen gör BUS. Hittade dom tätt tillsammans under phil& ted vagnen med ett varsitt paket från varsin kalender precis i startgroparna för att börja öppna ;)


Jag är helt säker på att Filip kommer uppskatta ett paket varje dag, nu är han bara lyckligt ovetandes om vad som väntar imorgon :)

Älskade fina unge jag skulle ge dig en VAL om jag bara kunde! *Filips egna önskning*

Av Kisse - 30 november 2010 23:06

  


Vi tävlar med pirum parum bloggen om ett par ullsockar till Lukas som fortfarande har "bebisfötter" och vägrar skor ;)

Av Kisse - 30 november 2010 22:52


Vi är med och tävlar hos AnnaSaranet en fin "King and Queen" väska från oskar & ellen


Skulle vara perfekt att ha med på flyget till gran canaria   :)


Av Kisse - 30 november 2010 21:49

Lukas är en stor och bastant kille och nu har jag snart plockat ur alla överdelar i stl 80 ur hans lådor, byxor funkar dock ett tag till, båda barnen har ju fått pappas korta ben ;) I alla fall var dte rätt roligt att ta fram kläder i 86, dels för att det finns massvis med kläder i 86 men även en massa fina Molo så det fick det bli dag.  

Body och byxa från molo på en nyvaken Lukas som sov till kvart över tio imorse, låter väll väll bra om det inte vore för att storebror bestämde sig för att väcka lillebror när han själv inte kunde somna, kvällen innan... men sedan när han fått lillebror att vakna själv somnade, lillebror hade dock inte lika lätt för att somna om igen efter att storebror väckt honom ur skönhetssömnen och börjat leka med honom... Det är ju härligt med barn... nästan jämt!!!


 

Efter en sen frukost/lunch gick vi ut för lite lek, en GLAD Lukas till en början. Äntligen början han vänja sig vid kylan - 11 grader idag så det biter ju rejält i kinderna ute speciellt då det blåser lite. Sedan sov han middag i vagnen i 2 ½ timme så inga problem med sovningen trots sovmorgonen ;) Filip han älskar ju att avar ute och klagade bara lite över att händerna blivit lite kalla efter nästan 2 timmars lek ute. Klättra på "berget" (snöhögen) är roligast enligt Filip som roar sig otroligt bra ute för jämnan :)


Själv roade jag mig med att leka med kameran, jag bara ÄLSKAR min kamera ;)

Fina fågelhuset är välbesökt :)

Kolla in denna bild, den otroligt vackra fågeln har ett fågelfrö i munnen :)


Cajsa och Elise kom och hälsade på oss idag. Går så himla fort med Elise tycker jag, hon känns redan så stor och om bara ett par månader kommer nästa bebis i släkten så här tillåts man inte vara liten så länge, kommer alltid en som är mindre ;)


Petter ringde och berättade att han inte kommer hem imorgon, mina jobbplaner (tors & fre.) fick ställas in och istället fick jag ringa hit lite förstärkning, mormor och morfar (och morbror Niklas följde med) så jag fick låna bilen för lite handling, skjussa soppåsar (vi har en bit till sopstationen), hämta posten och passa på att åka till återvinningen. Nu hoppas jag vi ska klara oss tills Petter kommer hem, det är ju lite ovant att handla för en hel vecka alltid är det något som tar slut eller saknas. Dessutom köpte jag en ny kaffebryggare!!!

Av Kisse - 29 november 2010 20:28

Mormor och morfar kom och hälsade på oss idag, Filip blev lycklig han är ju "moppas" pojke han ;)


Dom hade med sig en byggsats pepparkakshus som de roade sig med att bygga ihop tillsammans med Filip under tiden Lukas sov middag.

 

Filip tokar sig med en nonstop som jag ritat som ett öga med kristyr ;) Han satte den helt sonika över sitt eget öga och där fastnade den rätt bra med hjälp av Filips "ett öga" trick och kristyren ;) Knasunge!!!


Morfar får göra grovgörat ;)

Filip finliret med godisarna ;)

Mormor fick hjälpa till hon också :)

Fina taket klart!

Då kan man ju passa på att stoppa några i munnen...


Och så här fint blev huset när det blev klart, nu får vi se hur länge det får stå kvar. Pappan i huset brukar vara den som nallar först ;)      

Av Kisse - 29 november 2010 15:27

Mormor och morfar har varit här och byggt pepparkakshus med Filip.

 
Av Kisse - 28 november 2010 23:14

Även om Filip en del dagar är väldigt billig, rent av gratis vissa dagar så har han ju verkligen stunder då han är super härlig också. Han börjar bli så medveten och upptäcker varje dag något nytt nu är han inne i en period då bebisar i magen är ett stort mysterium. Nere i köket hat det länge stått en ram med tre bilder sedan då Lukas låg i min mage och häromdagen fick Filip syn på den och utbrast;


"Mamma man får inte äta upp bebisar"


Vi pratade lite om hur det funkar där inne hos bebisen, att jag inte ätit upp bebisen ;) Jag visade bilderna för Filip då han låg i min mage osv. Idag kom han med boken Håkan Bråkan och bebismysteriet och ville höra den, vilket han så klart fick men jag märker en stor skillnad när jag läser böcker för honom nu och bara för någon månad sedan. Nu väcker böckerna så mycket tankar och jag ser att han tänker vidare när vi läst klart och vill gärna bläddra i boken själv efteråt. Tänk om man kunde få veta vad han tänker det är ju så otroligt fachinerande vad barn utvecklas!


Han hittade även ett hårspänne i badrumsskåpet idag som han blev förtjust i och sen en snodd som fick sitta kvar i håret nästan hela dagen.

Ett stort blåmärke i pannan han han också då "ramla ur skyddet" till hans säng gjort nytta. Troligen har han skallat den rätt hårt inatt för han hade det inte när han la sig men det var där när han vaknade i min säng som vanligt. Båda barnen har verkligen sovit oroligt den senaste tiden, Lukas ska ha välling på natten igen och jag är för trött för att neka honom den eftersom han somnar om direkt då han ätit upp och Filip kommer varje natt till våran säng och samma visa där själv är man för trött för att orka följa med honom tillbaka och sitta med honom. Om jag bara kunde lägga mig i tid... nej då här sitter jag :(


Lukas går hela tiden nu och har gjort det de senaste veckorna. Nu kryper han bara när han leker, kör bilar o dyl. eller när vi är ute, vägrar fortfarande gå i skorna :) Säger MAMMA hela tiden ;) NEJ är nyaste ordet som används mest hela tiden. Annars säger han inte så mycket ord ännu, låter som en hund och katt, pekar på saker när vi nämner de, klappar på "give me five" han är verkligen en liten människa nu som Stefan brukar säga ;)

    


Filip var rätt vild som liten men det är nog ingenting mot vad Lukas är, vild och ett hett temperament blir nog roligt när han blir 3 år ;) Just nu får man verkligen passa honom, snabb som blixten, klättrar på allt, tar sig upp på stolar m.m slänger saker i toaletten. Igår släppte jag blicken i 30 sekunder då jag låste upp dörren åt Patrik på den tiden hann han ta fram en toalettrulle ur skåpet och stoppa ner den i toalettstolen, super mysigt... NOT!!!


Fast Filip var ju gullig han också som förra veckan (eller var det veckan före det, tiden går så fort) spolade stopp i toan med för mycket papper och såg hur pappa löste det och gjorde några dagar senare om samma grej OCH fixade det själv också med den enkla förklaringen; "pappa gjorde så"

Av Kisse - 28 november 2010 20:34

Jag blir så sjukt less på allt som ska jävlas hela tiden... igår var det ju pumpen (som funkar utan problem idag) idag har Filip varit helt vild och eftersom vi varit inne hela dagen.


Jag tänkte att Lukas skulle sova inne idag för att vila sina kinder från kylan och jag tänkte slumra på soffan med Filip fick se på film, plockade fram våran gamla VHS spelare och alla barn filmer och Filip valde Shrek som vi såg i soffan och när vi sedan skulle byta film så funkade inte längre VHS spelaren :( *suckar djupt*


 I alla fall blev vi inne hela dagen och till slut blev det till slut för mycket så efter middagen klädde vi på oss och gick ut, jag klarar inte av att vara inene en hel dag utan att få gå ut och få frisk luft om så bara för en liten stund, var ju trots allt -13 grader nu på kvällningen. Ute hör jag sedan Macken (hunden) skrika av smärta och rusar in och det bokstavligen forsar vätska ur hans ena öga och han skriker av smärta när jag rör honom. Ringer Petter som inte kan göra något alls där i Uppsala där han är så ringde svärmor istället som fick komma och titta själv såg jag ju faktiskt bara skräcksenariumet att ögat skulle gå förlorat, troligen har hunden och katten börjat bråka när vi var ute, båda är ju gamla surmular som brukar låta sina aggretioner gå ut över varandra fast dom igentligen är bra vänner.


Jag och Petter har nämligen bestämt att vi inte ska besöka vetrinären något mer med Macken, den dagen vetrinär vård behövs ska han istället få somna in. Vi har ju lovat att vi inte ska låta det gå för långt med hans epilepsi m.m Macken är en väldigt speciell hund, världens snällaste och goaste men han får inte vidare mycket till livskvalité när han inte mår riktigt bra... Dessutom början han bli väldigt gammal!


Jag gick ut till barnen och svärmor och Ludde kom och kollade men det såg inte alls så farligt ut så nu avvaktar vi och ser hur det ser ut imorgon. Dom stannar i alla fall på kaffe och när jag hällt upp kaffet på termosen och ställer tillbaka kaffepannan så lyckas jag slå sönder kannan :(


Ja ja hellre hunden kvar och utan kaffebryggare!!!


Är det bara någon slags kosmisk rättvisa som låter oss (familjen) och våra nära och kära leva och må bra och resten (matriella ting) i vårat liv kracha istället???


I så fall ska jag inte gnälla!!!


  

Idag var inte dagen men den dagen kommer ju att komma då det blir Mackens sista dag och det gör ont redan nu samtidigt som jag kommer känna en otroligt lättnad när han är borta min största skräck är ju att han ska krampa ihjäl sig eller bara hitta honom död en dag, att han ska behöva lida, det skrämmer mig men samtidigt är ju så livet är... man vet inte vad som komma ska och tur är väll det!!!


Eftersom jag är ett kontrollfreak skrämmer livet skiten ur mig man vet ju inte näroch vemsom ska dö och jag har nog en konstant dödsångest. Såg en film igår kväll som heter "Vid din sida" som fick mig att gråta floder jag har sett den förr men kom inte ihåg slutet så jag hyrde den från lovefilm. Jag kommer sällan ihåg filmer överhuvudtaget och kan till Stefan förtret komma på mitt i en film att "den här har jag sett" ;) Men denna film berörde mig så jag ville se slutet igen och precis som vanligt insåg jag att "Jo jag hade ju sett slutet" förr också men för mig fick den inget avslut eftersom man inte fick veta hur den slutade men det är ju så livet är, det tar inte slut för att någon dör, livet bara förändras!!!

Presentation


Mamma, fru och förskollärare, bloggar om livet med glädje, sorg och förhoppningar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Samarbetspartner

Övrigt


Ovido - Quiz & Flashcards