Alla inlägg under december 2011

Av Kisse - 31 december 2011 11:55

Vi firar in det nya året med 10 st. vattkoppor på Filip :)

Av Kisse - 31 december 2011 10:00

2011 har verkligen varit fullt av händelser både roliga och sedan mycket tråkiga och smärtsamma händelser men vi börjar från början.


Januari

Jag börjar jobba 75% och Petter är hemma med barnen. Vi pysslar och donar för att få en fungerande vardag inna vi sedan tar vårat pick och pack och åker till Maspalomas (Gran canaria). En helt underbar resa som gör att vi får blodad tand och vill åka igen. Lukas trivs som fisken i vattnet i den ljuma värmen som ämdå var som en vanlig svensk sommar, hemma i kylan bara skriker Lukas så fort vi går ut. Alla inlägg från Gran canaria resan finns till vänster i kategorier.


Februari

När vi komerm hem från våran resa börjar Lukas inskolning på förskolan. Petter tar den eftersom jag fortfarande jobbar 75 %. Snön vräker verkligen ner hela februari och jag har inget minne av en sådan snörik vinter som denna vinter. Jag och Filip går på BIO för första gången tillsammans med syster och Axel. Elin föds och släkten utökas ;) Petter ramlar och bryter tummen i garaget :(


Mars

Jag byter jobb oh bärjar på mitt favorit ställe nr 1, där jag känner mig hemma, där jag vill vara kvar. Filip fastnar med sin hjälp i ett träd på förskolan och i samma veva stryps en 4 åring i Sandviken på ungefär samma sätt, jag jobbar hårt för grönt spänne på hjälmen både på jobbet och privat. Filip hade en hjälm med grönt spänne men det gälelr att vara extra observant på barnen när de har hjälm. Det blir mycke disskutioner kring hjälmar. Vi gör en utflykt till Hassela med en massa kusiner och vi firar att barnens farmor fyllde 60 år. Petter får operera tummen eftersom den läkt ihop fel. Vi gör en underbar skoterutflykt med perfekt skoterföre. Vi är på kalas, vi har främmande och vi besöker även Mulle Meck denna månad.


April

Projekt nattsömn börjar, barnen får varsinna rum och jag och Petter ställer sängen ute i vardagsrummet, sömnen har varit dålig länge och det är inte hållbart när man jobbar :( Sömnen blir bättre vilket är det viktigaste. Axel och Gustav komemr och sover över. Mycket kalas i april också föärst åker vi till landet och kalasar för Ossian som fyllde 2 år, sedan var den min och pappas tur, vi fyller år på samma dag. Jag väldigt ojämt med mina 29 år men pappa väldigt jämt med sina 60 år! i överraskar med att samla ihop en en massa släkt och åker på dygnskryssning. Festen tar hårt och pappar hamnar på sjukhus igen dock var det inte hjärtat denna gång men roligt det hade vi, pappa också som inte kunde låta bli att dansa m.m trots hjärtinfarkten i november 2010.


Maj

Vi börjar med stega på jobbet och jag och Zanna börjar med lååång promenader. Jag och familjen plockar murklor. Vi spenderar mycke tid i svärmors stuga. Jag får förälängt på jobebt och blir kvar över hela sommaren. Jag och barnen gör en utflykt till Långtjärn och hälsar på mormor och morfar. Jag springer Vår Ruset med syster och hennes arbetskamrater. Jag följer med barnen och firar Förskolans dag tillsammans med dom. Våren är här och vi planterar morötter. Plockar rabarber och kokar både saft och kräm. Vi plockar mer murklor, klyver ved, fär ögoninflammation och firar Wilhelm som fyller ett år. Tar med ansiktsfärg och gör ansiktsmålningar på alla ungar och pappa ;)


Juni

Vi är en massa i boan (svärmors stuga), jag och mina syskon åker på en syskonresa, vi tar semester på det sätt vi är vana att semestra på sedan barnsben. Filip får en springcykel och skrapsårenstid börjar ;) Vi vaknar en morgon av att vi har bi invation, tack och lov komerm en biodlare och hjälper oss blir av med bina. Sommaren ä rhär och crusingsäsongen börjar, vi ficar barnvakt och åker på Ljusdals cruing. Vi besöker Ortvikens familjedag och vi firar midsommar i dagarna två. Vi får låna en cykelvagn av barnes fater lagomt till våran semester, perfekt! Bilträffen i Gnarp går av stapeln och barnens far är osynlig ett par dagar men vi hittar ni på träffen både jag och barnen.

 

Bild på barnen i HT (Hudiksvalls tidning)


Annars spenderar vi mest tid nere på badstranden. Sommarvärmen har kommit.


Juli

Värmen håller i sig så jag och barnen njuter av semstern. Besöker badstranden mest varje dag. Vi är i boan och vi frirar mormors födelsedag med ett badkalas. Jag är riktigt duktig och börjar springa mer och mer, och när jag inte springer så ränenr vi runt i skogen hela familjen, plockar blåbär och besöker Trolska skogen tillsammans med gudfar en regning dag. Dagens avslutas på 50-tals grillen. Vi provsmakar morötterna, åker till boan, vi firar Majas födelsedag och upptäcker att Filip har ljumskbrock efter många akutbesök med oförklarliga smärtor.


Augusti

Vi pusslar för att få ihop arbetstider men att vabba med Filip i väntan på operation. Operationen går bra! Vi plockar massvis med svamp och bär av alla de slag. Saftmajan puttrar för jämnan ;) Åker till landet och har en rolig kräftskiva. Vi besöker Selångersmarknad och utökar familjen med en liten fyrbent familjemedlem, nämligen Findus. Jag skriver på papprena om tillsvidare anställning på 100 % *jiho* glädjen är total, som jag längtat!!!


September

Vi firar Axel och gustavs födelsedagar och vi åker till Sundsvall på Drakjakt. Vi åker till skogen och hälsar på pappan på älgjakt, möhippa för svägerskan, en envis förkylning tillsammasn med en enorm trötthet gör månaden väldigt seg! Vi går på bröllop, jag fotar min fina bror och svägerska på deras stora dag. Gör ett ultraljud och det visar sig att en liten parvel bor i min mage (men det var troligen två men en förlorade vi i ett tidigt missfall i v. 6) Lukas blir 2 år och Filip fyller 4 år, det firar vi med ett gemensamt kalas.


Oktober

Går verkligen i illamåendet tecken, Petter jobbar kvällar/nätter och månaden är skit tung på alal de sätt. Släkten utökas med en liten kille, Eddie föds och barnen har ännu en kusin i skaran :) Vi firar halloween med att göra Bus eller Godis på byn tillsammans med stor kusinerna.


November

Lukas gör sin skridskopremiär i njurunda ishall. Det händer int eså mycket i början av månaden, tröttheten och illamåendet är fortfarande tungt och vi klarar vardagen. Jag och Petter jobbar heltid båda två och pusslar ihop tiden så gott det går. Petter får börja jobba dag tid eftersom det är ohållbart att han jobbar kvällar/nätter och jag får ta all vaken tid tillsammans med barnen. Vi väntar med spänning på att beisen ska börja sparka i magen som växer sig större, det kommer inga sparkar utan istället börjar jag blöda och får sedan det konstaterat med ultraljus i v. 17 att beisen dött i magen ett par veckor tidigare. Marken slås undan våra fötter och karusellen snurrar fort. Redan samma kväll som vi fått beskedet skrivs vi in på förlossningen och förlossningen startas med hjälp av tabletter. Ett par tunga timmar senare föds en liten liten pojke, som vi valt att kalla Vidar. Efter förlossningen slutar jag inte blöda och det slutar med operation och skrapning. Blev sjukskriven på heltid de första två veckorna. Det bestäms att vidar ska kremeras och begravas i minneslunden vid k*-9856yrkan där Filip och Lukas är döpta. Vidar har en helt egen kategori här till vänster på bloggen.


December

Jag börjar jobba 50 % de första två veckorna. Kroppen är medtagen av blodförlusten och chocken börjar släppa. Vi förbereder för julen med paketkalender till barnen, julgran, bakning men utan alla måsten. Vi njuter framför allt och gör allt i våran egen takt, ingen julkstress här. Vi skaffar barnvakt och går ut och äter en dag bara vuxna, otroligt skönt! Wilhel kommer och sover över, vilket går super bra. Mysigt att få låna en liten, dagen efter får vi även låna Elise en eftermiddag. Vi har en underbar omgivning som stöttar och ställer upp otroligt mycke för oss i denna tunga tid efter missfallet.

 

Släkten utökas och barnen får ytterligare en kusin, nämligen Hugo som kommer till världen. Jag tittar på barnens luciatåg på förskolan. Vi klär granen, snoozar bebis, bdar på Himlabadet, äter julbord på ikea och köper stor säng till Filip. Julklapparna är inslagna och Tomten kom hem till farmor och Ludde på julaftonen. Stormen Dagmar kom sedan och tog så många träd hon bara kunde på denna gård men vi klarade oss otroligt bra tack och lov!



Nu nalkas det nyårsfest här hemma med en drös släktingar och vänner, 8 vuxna och 4 barn som ska äta tillsammans och se på nyårsraketer. Jag ser fram emot ett nytt år, nya händelser och förhoppningsvis lite mindre ledsamma händerlser. Året som varit känns ännu tungt även fast början av året faktiskt var jätte bra. Vi gjorde en härlig resa, jag fick en tillsvidare anställning, barnen har i det stora hela varit friska... 


Det som inte dödar, härdar känns ändå som årets orspråk och det kommande året kör vi kort och gott på


Nytt år, nya tag!!!!

Av Kisse - 30 december 2011 22:31

Filip sov ju hos farmor och Ludde natten som var så jag och Lukas fick en till mysdag, vi håller ju på att vänja Lukas vid att sova i växasängen och det går hyffsat, bara han somnat går det bra men det tar sin lilla tid innan han somnar...så han är lite trött på dagarna eftersom han förklarar några timmars sömn varje natt. Efter nyår ska vi ta tag i den biten men just nu satsar vi bara på att han faktiskt somnar och sedan sover i sängen själv.


Ikväll var läggningenhyffsat bra iaf 40 minuter kämpade jag och sedan fick Linn honom att somna i sängen utan både vovve och gos ;) Så jag vet ju vem jag ska ringa om jag går bet ;)


Dagen har gått åt till att städa, är inne i en riktig röjar period och städar ur skåp, lådor och slänger så mycket det bara går... Filip kom hem på kvällningen så nu är familjen samlad igen. Fulla köket med folk just nu så nu ska jag passa på att vara lite sällskaplig ;)


Imorgon blir det nyårsfest här hemma!

Av Kisse - 30 december 2011 19:28

Igår hade jag och Lukas en mamma-Lukas dag. Vi skjussade Filip till farmor och Ludde och åkte till Birsta, strosade runt lite på lidl och pirum parum först och sedan mötte vi upp Ankis och Ossian på Birsta. Åt lunch på donken och tittade runt i affärer medans Lukas sov middag. Ossian höll oss dock sällskap i vaket sällskap hela dagen vilket resulterade i en sur Ossian på eftermiddagen. Det är ju jobbigt när man befinenr sig mitt imellan sova eller inte sova middag. Han börjar ju dessutom närma sig tre års åldern med stormsteg ;)

Middag på ikea och sedan julklappsbyte

         

Lukas fick ett 6-bitars pussel och en söt picknick låda. Ossian fick en bilbarnstol till dockan, "åh en dockvagn" utbrast han glatt :)

     

   

Ossian surade för att han inte fick gå från bordet och Lukas började driva med honom... sa Ossian "Nähä", svarade Lukas upp med "Joho" för att sedan byta till att härma en ännu argare Ossian med "Joho", "Nähä" hela tiden med full i fan minen, Ossian var på tok för trött för att förstå att Lukas drev med honom. Slutade med en väldigt arg Ossian som vi mutade med att åka i Lukas vagn den sista stunden ut till bilen ;) Det är inte lätt att vara trött efter en dag på Birsta, Filip har ju ledsnat på att följa med till Birsta iaf längre stunder han med, det blir ju rätt tråkigt för barn, så länge de sover bort ett par timmar så går det bättre. Är ju bra med de små lekhörnorna som finns i vissa butiker och mat/fika pauserna men jag förstår att barnen tröttnar, de är ju vi vuxna som vill dit!

 

Lukas var på strålande humör hela dagen vilket var otroligt skönt och mysigt (han sov ju middag lite drygt 2 timmar)! Vi avslutade med handla mat innan vi åkte hem och Lukas höll sig vaken hela vägen hem och roade sig med att lägga både pussel och se på när vi byggde ihop ikeamöbeln vi köpte på ikea. Filip sov kvar hos farmor och Ludde.

Av Kisse - 28 december 2011 14:13

Det var en lång kväll igår men till slut somnade Lukas i sin växasäng så idag har vi varit lite trött och sliten, tur att vi har ett långt lov på oss nu att träna på att sova i "stor" säng. Idag gick det ju äntligen att gå ut iaf så jag och barnen gick ut, jag har fotat lite hur det ser ut på gården och plockat glasbitar från fönstret som flög ut. Sedan kom mormor och morfar som fortfarande är strömlösa, fick lite varm mat och duscha ;)


Mobilerna funkar nu igen och svärmor fick tillbaka strömmen igår kväll när vi var där och hjälpte dom kvällsfika upp lite julmat ;) Vi har ju klarat oss och haft ström hela tiden så vi tyckte det bara var mysigt att sitta i ljusens sken och kvällsfika men det är ju hemskt krångligt att bli utan el och vatten i dagens samhälle, vi är ju så bortskämda.


Petter tog och kapade ner träden igår kväll som stod värst till vid lon och tack och lov gick fällningen bra väldigt nära MEN och vi har klarat alla byggnader! Petter (jag är realistisk, den enda jag kan göra är släpa ris) har massvis med fällningar att ta reda på och de träd som fortfarande står är bara att ta ner. Lite trist men inget att göra åt, så länge vi klarat huset och alla byggnader runt om så är vi glada! Lite plåtskador, nedblåst staket och trasigt fönster är ingenting mot vad som hade kunnat hända...

           

Alla byggnader på våran gård är i väldigt stort behov av färg som ni ser ;)

Får se det positiva i detta att vi nu får virke till att fixa spöningen (fasaden) på byggnaderna ;)

Av Kisse - 27 december 2011 22:48


Lukas ska sova första natten i växasängen. Kl: 22.40 går det så här bra... spännande natt...

Av Kisse - 26 december 2011 20:35

Vi ser inte på tv så ofta och har ju fortfarande en vanlig gammal hederlig tjock tv ;) Tyvärr har knapparna på tv lagt av vilket innebär att man är beroende av tv dosan... är det något barnen är duktiga på att ta och sedan tappa bort så är det tv dosan, dvd dosan och dosan till boxern... därav blir det ännu mer sällan vi ser på tv... vi får helt enkelt inte igång den... nu är det så att dosan inte bara är borta den är dessutom trasig och bara vissa knappar funkar ;) Dvd funkar bara ibland (den dosan är också borta) och boxern ja där får vi inte in så många kanaler eftersom de vill att vi ska byta våran mottagare, tydligen är den för gammal... ;) Dessa tre ting är inget vi väljer att lägga pengar på så det är helt enektl så att det inte blir något tv tittande förrän vi hittat våran halv trasiga dosa ;)


Petter frågade Filip om han hittat dosan ännu??? Var på han får svaret:


"Jag har letat förra veckan, imorgon och igår...


Jag har letat i 200 år...."


Som vi skrattade, vilken underbart härlig ålder han är på väg in i våran Filip, han verkligen leker med språket och hans berättelser är helt otroliga, vilken fantasi...


Eftersom dosan inte kommit fram fick datorn agera tv så Petter och Filip fick sin dagliga dos med Fåret Shaun :) Jag och Lukas gick in på Lukas rum och lekte lite. Jag har gjort iordning hans familjehörna så den är lite mer ombonad nu. Han tog hand om dockan, matade den medans jag satt med kameran ;)

 

         

 

Av Kisse - 26 december 2011 09:58

Oj vilken stormig natt... från sovrumsfönstrena (två riktningar av huset) kan jag räkna till 8 nedfallna träd, inga små pinnar precis utan stora stora jädrans tallar och granar. Ett ligger över garaget som ändå ser ut att ha klarat sig bra... Ett fönster har blås ut från hövinden på lon och ligger där min bil borde ha stått om den inte varit ut på tur inatt. Det blåser fortfarande rejält men ändå inte som inatt då gick det bara inte att sova, huset skakade och det lät som om takplåten skulle rivas av... jag hämtade in båda barnen till min säng, då kändes det lite tryggare, att vi var samlade på ett och samma ställe.


Idag blir det till att hålla sig inne!


Update: 20 st. nedblåsta träd och ytterligare 40 st. står på lut. Två träd ligger på garagetaket... får nog vara glad ändå att det inte blev värre än så här!!!

Presentation


Mamma, fru och förskollärare, bloggar om livet med glädje, sorg och förhoppningar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Samarbetspartner

Övrigt


Ovido - Quiz & Flashcards