Alla inlägg den 25 augusti 2010

Av Kisse - 25 augusti 2010 18:15

Igår lämnade jag Filip på fsk och åkte till Cajsa för att plocka svartvinbär och krusbär. Filip hade en bra dag på fsk och på eftermiddagen satte vi igång med att koka svartvinbärssaft. Tog lååång tid, jag svor fe och förbannelse, målade en massa under tiden jag väntade, fortsatte sedan safta och 6 timmar senare var närmare 6 liter saft klar. Hade ju gärna sett att det blivit mer men man får väll vara glad för det lilla ;) Första gången vi försökte oss på att koka saft själv så känner mig ändå lite duktig :)


Petter skjussade ner Filip till fsk idag, kändes lite som rekord fsk 3 dagar i rad :) Vi fick främmande av Cajsa och lilla Elise som var på strålande humör idag.

  

    

Pierre, Sussie och Olliver kom dom åxå vid lunchtid och hälsade på. Filip hämtades hem redan 13.00 eftersom hans förskola har bestämt att ha 15 timmars barnen mellan 8-13 inte alls bra för oss men det är nog bara att anpassa sig i ledet :( Fördelen är ju att han kommer hem tidigt och nästan hela dagen är kvar. När främmandet åkt hem satte vi igång med att baka matbröd, 4 st. limpor som ligger och väntar på att bli provsmakade till kvällsfika. Kokade även en sats med krusbärssaft och fick mycket bättre utdelning på saft idag än igår :) Av 2 liter krusbär fick jag ut 1 ½ liter saft :)

  

Av Kisse - 25 augusti 2010 18:00

 

Med första barnen var socker lite bannlyst, jag verkligen försökte så länge det gick att unvika ge Filip socker... måste ju säga att det ändrats lite med andra barnen ;) Lukas mumsade i sig en HEL glass MED strössel på igår ;)

  

Av Kisse - 25 augusti 2010 17:00

Varit väldigt lugnt på Molo fronten just nu... inte för att jag inte drömmer mig in i Molo land längre utan för det gör jag men mest på tradera, säsongens print tilltalar mig inte så mycket...


Älgmotiv och gamla bilar är ju printen som tilltalar mig allra mest men djuprinten överlag brukar ju vara super söta. Gillar iaf  en del i denna kollektion dessa print är fina och färgglada men priset gör att jag väntar nog in lite rea ;)

      

www.babyshop.se

    

www.pirumparum.nu

 På Pirum parum har jag hittat vad som troligen kommer inhandlas ur denna kollektion nämligen en ny väpnarluva till Filip att ha under hjälmen i vinter, han ska själv få välja print då jag vet att han skulle gilla båda så får han nog välja själv...

    

Molo Väpnarluva 199:-, pirumparum



Har faktiskt traderat hem en ny body till Lukas med ett print jag inte gillade från början men som jag smält pga att färgerna är fina och detaljerna är speciella på den. Reflekterade lite över att säljaren bodde i Sundsvall och inget mer med det förrän jag fick vinnarmailet.  Då var det en mamma från babyyogan som sålde den ;) Bodyn var helt ny och jag blev glatt överaskad när den kom, den är ju verkligen super fin!!!

  

Titta så fina knapparna är

  

Av Kisse - 25 augusti 2010 09:00

Idag blir Lukas 11 månader, galet vad fort det går om exakt en månad blir det kalas för båda pojkarna. Lukas blir 1 år och Filip blir 3 år!!!


Tänker vara fräck och önska saker till pojkarna, de har leksaker i massor och de behöver mest kompleteras...


Ikeas Duktig serie innehåller många godinar som denna docksäng med madrass, täcke och kudde för endast 149:-

    

MULA Kulbana  Längd: 31 cm Bredd: 25 cm Höjd: 28 cm

Kulramen är ett otroligt bra redskap för barn att träna finmotoriken och logiskt tänkande 99:- på ikea



  

Lukas vill ha Traktorbestick de ROSA eftersom Filip har de gula.

Presentkort är ack så tråkigt att ge bort men desto roligare att få ;) 

  • Polarn o pyret uppskattas då vi köper mycket kläder där bland annat ytterkläder.
  • Ikea - barnrummet behöver förnyas med lite lampor, förvaring och Filip behöver en större säng

HEMNES Sängstomme vit Längd: 207 cm Bredd: 100 cm Höjd fotgavel: 69 cm Höjd huvudgavel: 121 cm Madrasslängd: 200 cm Madrassbredd: 90 cm  SNÖIG Vägglampa ljusrosa  KRYP Takspot med 3 spots flerfärgad Längd: 71 cm   TROFAST Förvaringskombination rosa, vit Bredd: 100 cm Djup: 44 cm Höjd: 94 cm

  • Pirum parum så mamman kan shoppa Molo kläder till barnen ;) Skämt å sido nä men Lukas behöver ett par tofflor och jag är lite inne på att köpa ett par Bellio tofflor åt honom.

Bellio Stjärna eko tofflor (turkos) Bellio Groda ekotofflor


Pengabidrag går bra det åxå bland annat lekstugan behöver en uppfrächning. Alternativ sätta in pengar på deras sparkonton (givaren bestämmer givetvis)


Något BÅDA barnen blir glada av är delar till Tågbanan, rakor, krokar, broar, tunnlar m.m Vi har en BRIO tågbana och till den passar BILTEMAs tågbana som har väldigt bra pris!

 450507 Räls, långa. 4 st.450508 Kurvräls, korta. 4 st.


Tågdelar kan dom bara inte få för mycket av desto mer desto roligare!

 

Andra småleksaker som uppskattas är småbilar till sandlådan typ av denna modell,obs. små inte stora, stora har dom många men mindre bilar som ändå rejäla så de håller. 

Plasto, minidumper, blå

Bild lånad från lekmer.se


Filip önskar sig även en kaffebryggare till sitt kök och IKEAS tyg mat 79:-/set.

DUKTIG Fruktkorg, 9 delar  DUKTIG Grönsaker, 14 delar  DUKTIG Dessertset, 18 delar

Obs. frukostsetet har han redan!


Jag uppmanar släkt och vänner att gå ihop och köpa presenter, presenter ska inte vara dyra (anser jag) och då blir det lätt att de får många paket med leksaker som är av sämre kvalite och som våra barn inte har behov av eller önskemål om därför knåpar jag ihop denna önskelista för att underlätta för oss alla :)


Om man är rädd att ge samma lika, spara kvittot så fixar vi det senare. Barnen är små och bryr sig inte märkvärt vad dom får (blir ju lixom glad över att få slita upp paketet) men som föräldrer blir man ju smått tokig på alla saker som ligger överallt och barnen inte leker med, så vill jag faktiskt inte ha det. Det jag vill att barnens leksaker ska uppfylla en funktion -


Att dom ska utvecklas genom leken! Bra leksaker lär barnen kreativitet såsom tågbanan, logiskt tänkande och finmotoriken tränas otroligt mycket. Att leka med djur tränas rollekar, empatin och förståelsen för djurvärden (för den pedagogiska mamman visar ju hur saker och ting går till ;)) All låtsaslek är otroligt viktig, barn bearbetar verkligenheten genom leken, dom tränar på sociala färdigheter härmar vuxna att laga mat, duka bordet, låtsas äta m.m dom antar olika roller, sätter sig in och fantiserar ihop händelser.


När Filip lagar mat och dukar på övervåningen tränar han även på färger (ikeas servis är ju underbar på det sättet med sin fina olika pastellfärgade koppar m.m) han räknar han gör så myckt mer än bara leker som vissa tror... barn lär sig av att leka!

Presentation


Mamma, fru och förskollärare, bloggar om livet med glädje, sorg och förhoppningar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Samarbetspartner

Övrigt


Ovido - Quiz & Flashcards