Direktlänk till inlägg 24 maj 2009

När behövs sjukintyg?

Av Kisse - 24 maj 2009 18:52

Jag behöver lite hjälp, hur länge får man vara hemma och vara sjuk utan att man behöver sjukintyg?


Hört lite olika från olika håll...en flesta säger sju dagar... men vad menas då? sju arbetsdagar eller sju sjukdagar...får ju inte betalt för helgen menar jag...


Jag har varit hemma onsdag-torsdag (13-14/5) och sedan är jag ju ledig fredag, var sjuk lör-sön och hemma från jobbet mån- ons (18-20/5), torsdag var sedan röddag (alltså inte jobb) och fredagar är jag ledig... imorgon tänker jag vara hemma åxå eftersom jag fortfarande snorar grön snor och hostar och har noll till energi men frågan är behöver jag sjukintyg imorgon?????


Allt som allt har jag varit borta från jobbet och varit sjuk i 5 arbetsdagar men jag har varit sjuk i 12 dagar. Har aldrig varit sjuk så länge och är så otroligt less på detta men att gå tillbaka till jobbet känns faktiskt helt jävla sjukt... dels jobbar jag på en små barnavdelning med små barn där vi kräver av föräldrarna att barnen ska vara friska och krya när dom kommer tillbaka... Det minsta föräldrarna kan kräva tillbaka är friska pedagoger... sen känner jag mig helt slut bara av att vara hemma och hur ska jag då orka jobba???


Visst skulle jag kunna tvinga mig till jobbet och säkert kunna sköta jobbet men till vilket pris????

 
 
nikita

nikita

24 maj 2009 20:53

ring försäkringskassan å kolla!!

http://www.nikital.blogg.se

 
Ingen bild

Kusin Anna

24 maj 2009 21:17

Du behöver sjukintyg from imorgon. Hoppas du kryar på dig snart Kram

 
Ingen bild

Ankis

25 maj 2009 11:02

Tror att det är efter fem arbetsdagar... är inte säker.

 
Ingen bild

Lena

25 maj 2009 23:49

Hej!
7 dagar får och kan du vara hemma utan sjukintyg... alltså på 8de dagen måste du ha intyg.
Helger räknas som dagar men inte röda dagar mitt i veckan.

MEN det är en ny regel nu..
att alla arbetsgivare kan kräva intyg från första dagen men det är inte speciellt vanligt.

Blev du nå klokare?? Kram Lena

 
Kristina

Kristina

26 maj 2009 07:38

Tack för alla svar jag har varit till läkaren och fått sjukintyg så nu spelar det ingen roll längre men det är ju bra att veta tills nästa gång dock tycker jag det fortfarande känns luddigt och jag ska fråga min chef så fort jag får tillfälle.

http://kissegirl.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sara

15 februari 2011 14:29

Läste på försäkringskassans hemsida och där står det att man behöver sjukintyg från åttonde dagen, och då räknas alla dagar (arbetsdagar och lediga dagar). Dvs blir du sjuk en torsdag så krävs intyg från torsdagen veckan efter. Detta sjukintyg ska arbetsgivaren ha en kopia på, är du sjuk mer än 14 dagar ska försäkringskassan ha intyget, för då är det inte längre arbetsgivaren som betalar sjuklön.
Vet att det var länge sen du postade det här, men om oklarhet har kvarstått så hoppas jag att jag kan ha klargjort något inför nästa långsjukdom :-)

 
Steve Lundin

Steve Lundin

25 februari 2011 13:37

Hej,
Vi ser att er sida genererar en del trafik till forsakringskassan.se, tyvärr har du en felaktig länk till oss på sidan: http://kissegirl.bloggagratis.se/2009/05/24/1702629-nar-behovs-sjukintyg/
Där finns en länk till Försäkringskassans webb som är trasig.
Även om det är en gammal sida så ber vi dig att ändra eller ta bort den ändå. Eftersom din sida verkar vara välbesökt, så ger det fel i vår statistik. Och vi vill ju gärna att dom som surfar ska hitta till vår webb.

Rätt länk är: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk
Vänligen uppdatera er sida, ändra eller ta bort länken.


Trevlig helg.
Mvh, Steve

http://www.forsakringskassan.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kisse - 4 juni 2017 09:55

Swish och nu är sommaren här... eller sommarmånaderna har i alla fall börjat, sommarvärmen har inte direkt infunnit sig ännu. Förra helgen var vi på kosläpp, mysigt att se glada kor skutta ut mot sommarbete. Lekte lite i lekparken brevid bond...

Av Kisse - 7 februari 2017 15:39

Galet var tiden går snabbt! Nu har vi avverkat både jul och nytt år är påbörjat. Månaderna swishar förbi. Julafton firades här hemma tillsammans med min halva av familjen. Mamma, pappa, alla mina syskon med respektive och nästan alla barn (saknad...

Av Kisse - 4 december 2016 20:48

Barnen fick en tidig julklapp av gudfar Stefan och Rosanna (och lille Sylvester) nämligen att besöka trolska skogen. Så fint att ge barnen upplevelser i present/ julklapp då de redan har så mycket leksaker. Jag fick också följa med, vilket jag tycker...

Av Kisse - 1 oktober 2016 16:42

När barnen fyller år brukar vi slå ihop släktkalasett. Är ju bara 4 dagar mellan Filip och Lukas men ett par månader kvar tills Edwin fyller 4 år. Men vi brukar fira honom på samma gång. Bara långt att vänta gör honom och svårt att förstå varför kala...

Av Kisse - 1 oktober 2016 16:34


I torsdags fyllde Filip 9 år. Började dagen med kalas i sängen. Paketöppning och go fika. Barnen får alltid önska vad de vill ha. En bok om rymden, cykellampa och en låda lego fick Filip. ...

Presentation


Mamma, fru och förskollärare, bloggar om livet med glädje, sorg och förhoppningar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Samarbetspartner

Övrigt


Ovido - Quiz & Flashcards