Alla inlägg under december 2009

Av Kisse - 14 december 2009 21:54

En lugn och skön måndag, jag känner mig så otroligt nöjd med dagen, allt har flytit på, vi har varit ut en stund, tog en promenad till postlådan och var sedan ute och lekte lite, god lunch och middag har intagits, trevligt sällskap till båda måltilderna vilket verkligen uppskattas av mig för det är så tråkigt att laga mat och äta själv med Filip som för det mesta nuförtiden knappt äter något alls, dock har han denna helg ätit som jag vet inte vad tre portioner på lördagen och sedan två tårtbitar... sedan har han fortsatt äta bra söndag och idag så roligt att se att se då Filip verkligen älskat mat när han var yngre. Hittade boven i dramat vid tandborstningen, tror jag iaf, nämligen en stor stor hörntand i överkäken som trängt fram!


Farmor och Ludde kom och hälsade på oss på kvällningen och sedan gick läggningen av båda pojkarna super bra, båda somnade snabbt i sina sängar ;) Jag har plockat undan och hunnit tvätta tre maskiner under dagen, (hängt och vikt åxå) och ja helt enkelt haft sån otrolig flyt hela dagen, älskar sånna här dagar!!!!


Måste visa vilken fin bild A-K tog på min adventsstjärna

  


Sen kan jag visa en mindre trevlig bild nämligen min vänster arm, den som tvekar på om det var en smärtsam upplevelse att sätta in p-staven kan ju bara titta på bilden... kan tillägga att det nu bara gör ont om man tar på stället och så snart det gått över kommer det inte kännas något alls mer än lite obehag när man tar på själva staven så trots smärtan är detta ett preventivmedel som passar mig och vaddå var tredje år står man ju ut med smärtan, jag har ju fött barn två gånger så då klarar man väll allt ;) Är dock lovad mer smärtstillande nästa gång den ska tas ut, annars skulle jag nog inte vilja ta ut den, nånsin... men å andra sidan har jag ju fött barn TVÅ gånger, vilket alltså visar att jag står ut smärt fler än en gång.... *flum flum bäst jag går och lägger mig*

  

Jag behöver verkligen klippa mig igen...


*Hrmm* ingen fest utan missöden...lördagens fest resulterade i en ny sprit hit för vissa... en viss person tog nämnligen fel glöggflaska eftersom han inte lyssnat på sin fru ;) Och värme istället lakrits shoten, sniffade, vacklade lite, började råma något om att han var sinnessjuk och lät den gravida svägerskan sniffa i kastrullen... som råmade högre ;) Många skratt när vi insåg vad han gjort men efter provsmak konstaterade han att det var gott det åxå, vi som inte drack alkohol haltiga drycker stod över "glöggen", ångerna blev tillräckligt ;) Själv har jag lite svårt för sprit (ja ja inte på möhippan) jag vägrar snaps och dyl. inga groggar heller... däremot gillar jag drinkar, goda krämiga drinkar eller med mycket hallon och ja ibland slinker det ner nån shot (på möhippan många) men då ska dom vara goda, inga hemma blandade saker som smakar sprit bara... länge sedan jag drack alkohol nu ju men jag laddar för en tripp med båt frammåt april/maj ;)


Nä dags att gå i säng innan jag börjar om igen med mer flum åsikter...

Av Kisse - 14 december 2009 09:54

Trött igår trött idag, somnade när jag la barnen men ändå trött men helgen har ju varit rätt intensiv så inte så konstigt, idag blir vi hemma och tar det lugnt, A-K och Molly ska komma och hälsa på så kanske blir en promenad idag med vagnarna :)

Av Kisse - 13 december 2009 23:00

Vaknade ju hos systeroch natten gick bra, Filip sov i Axels säng och jag i bäddsoffans slaf med Lukas.


Efter frukost bestämde fvi oss för att ta en promenad och besöka lekparken i närheten.

            


Lukas sov gott i kronan vagnen hela tiden och Filip och Axel turades om att sitta överst resp. nederst i phil &teden :) Finaste systern (trots omatchande mössa :)) Och Gustav följde så klart med han åxå men han tyckte Filip och Axrel var tråkiga som inte ville leka med honom. Filip och Axel leker stundvis jätte bra och resten av tiden slåss dom ;)


Lämnade båda pojksen hos syster och åkte en snabbis och handlade och sedan tillbaka och åt lunch och fikade upp resterna av tårtan innan vi åkte hem.


Hem och packade upp jag har inte landat hemma förrän allt är upppackat och slängt i tvättmaskinen så skyndade mig att göra det innan vi skulle iväg på lucia firande. Slängde i oss lite mat och drog iväg som tre tomtar :)


                 

Lukas var en sovande tomte större delen av tiden.

Kusin Max var med och höll ordning på Filip :)


  

Kusin Moa var lucia



Alla barnen samlade, dom sjöng så fint men Filip försökte köra tyst i dom genom att flera gånger säga TYST åt dom som sjöng ;) Tror inte han förstått att det var de dom var där för att göra :)


  


Tomtegröt och skinkmacka efteråt :)

                 



  

Av Kisse - 12 december 2009 22:15

Överaskningsfest för mamma som fyllde år i somras och som vanligt sköt på firandet eftersom alla är rätt upptagen på sommaren... nu ledsnade vi barn och bestämde oss för att samla familjen och fira mamma och barnen ( Victor, Ronjna och Hampus) som fyller år i december. Tyvärr jobbade ju Petter och Freja var sjuk :(

     

Middag, tårta och sedan bad i kaninbalgrytan, jag och mina små pojkar sov över eftersom det blev sent.  

  

Av Kisse - 12 december 2009 00:11

Filip pratar i nonstop nu, lite svårt att hänga med på allt men man förstår mer och mer vad han säger.


Något som jag tycker är gulligt är att han nu börjat kalla katten för Vetter (Sylvester) istället för katta :)


Häromdagen jagade han hunden tills hunden (äntligen) ledsnade och "bet" honom, dock absolut inte hårt men han sa äntligen ifrån när Filip är dum med honom, Filip blev jätte ledsen först och sedan arg " Nej Macken inte bita Filip benet, fy gå och lägg dig"  säger ungen och vad gör hunden, skäms och går och lägger sig ;)


Filip har under en tid ätit som en mygga, typ ingenting duger i honom, något som är noga är att han numera vill äta med kniv och gaffel, vilken kniv som helst duger bra, smörkniven tex. ;) Och han vet ju precis vad han ska ha den till - Niven, dela! = kniven, dela.


När vi var på donken och åt med mormor och Freja (förra veckan) torkade Freja sig kring munnen med en servett men tungan for ut och det fastnade papper både på tungan och runt munnen - "Blää äckligt" utbrast Filip då :)


Något jag däremot inte riktigt gillar är ju "I Drömmarnas trädgård" men min son håller inte med, han utbrister förtjust, Niki noke när Niki nonken finns i leksakskatalogen eller kommer på tv:n. Mackaacka, upsdasy, iggepigge likaså... Ja jag vet de heter macka packa, iggle piggle, Upsy Daisy men på Filips "språk" blir de rätt gulliga :)



Av Kisse - 11 december 2009 23:30

Idag har Filip verkligen haft en kanon dag på förmiddagen gick vi ut , jag bar in massa ved närmare bestämt 1,3 kubik och Filip lekte i sandlådan och roade sig sedan med att "bada" i en vattenpöl. Otroligt vad vattentåliga Reima tec. overallerna är, ungen satt i vattnet, stod på knä, hoppade och plaskade i närmare 20 minuter och helt torr under trots att det droppade vatten från overallen, polarn o pyret vantarna hade precis börjat ta in vatten och var lite blöt så dom håller verkligen måttet dom åxå ;)


  


Efter lunch stoppades barnen in i bilen och vi hämtade upp gudfar och åkte till Huddik. Släppte av Filip och gudfra på buspalatset och tog med mig Lukas ner till barnmorskan, inplantering av p-stav blev en MYCKET SMÄRTSAM tillställning, de två tidigare gånger jag haft p-stav har jag fått ordentlig invärtes bedövning men denna gång bara embla plåster och ALDRIG mer plåster säger jag, upplevede det somjag inte alls var bedövad, FRUKTANSVÄRT! Eftersom jag gjort det två ggr tidigare vet jag att dte känsn lite men aldrig så här ont... att det dessutom misslyckades på första försöket och det fick göras en gång till gjorde det inte bättre och min barnmorska mådde nog sämre än mig efter ingreppet :(


Hela efter middagen har jag gått med armen böjd och kan typ inte göra nått alls med armen utan smärta :( Nu ångrar jag att jag gjorde det... hade ju varit betydligt bättre att göra detta nästa vecka när Petter är hemma men nä då tjuriga jag tänkte jag kunde väll lika gärna ha lite mer ont när jag ändå har ont av vaccinet... smart? NEJ!


Men nu är det gjort och jag har ett bra preventiv medel som funkat bra tidigare i alla fall kanske jag ska säga :)


Åkte sedan till Buspalatset för lite bus men blev så klart mest bara fotande eftersom armen gjorde så himla ont, vi fikade, Lukas behövde påfyllning i magen innan vi drog vidare.


       

Lite av mini hagen för de små barnen


     

Hopp och stuts :)


Jag trodde han vaccinerat sig????


   

Lukas i fina bodyn "Lillebror" från gudmor, Jim och Ossian. Lukas är verkligen en snuttedrasunge, helst ska den ligga helt över ansiktet på honom när han sover.



     

Bollhavet är Filips favorit, bollhav och Stefan = Mycket nöjd Filip ;)

   

Rutschkana med mamma på första bilden och den andra bilden med Stefan

    

Många gångar och tunnlar att krypa igenom :)


Gillade faktiskt Buspalatset bättre än drakborgen (Sundsvalls motsvarighet) eller nja dom väger rätt lika men på olika sätt, gillade detta ställe starkt i alla fall så helt klart värt ett besök om man är i Hudiksvall :)


Middag intogs på Frasses och sedan besökte vi lekstugan och jag hittade den perfekta julklappen till Lukas... jag blev tok kär så vi får väll se vad tomten (*hmm* gudfar) kommer med i julklapp...

  

Fischer price speldosa, mindre variant av valpen kan man säga. Bilden kommer från Dodde



Gillar även dessa klossar som som finns på barnens hus, sånna som Ossian lekte med på drakborgen som har en flik på varje kloss så är lite roligare än vanliga tygklossar... enligt mig då ;)

  

Bild lånad från Lekmer


  


Passade på att snabba springa in på ica, tanka bilen, ta ut pengar åxå när jag ändå var igång med rännandet så vi kom hem lagomt att börja nästan omgående med läggning av barn... fuskat med minifom dropparna till Lukas i två dagar och det funkar inte, han behöver dom fortfarande konstaterade jag! Ger honom minifom dropparna på dagen men på natten skippar vi dom då ammar han typ fritt, inte att han får äta hela nätterna men jag håller inte riktigt kollen på klockan, jag slänger fram tissen när han gnäller, han äter, jag somnar, Lukas somnar när han är klar, jag vaknar, stänger in tissen igen och sover vidare typ så, inget jag störs av direkt.

Av Kisse - 10 december 2009 22:51

Båda barnen somnade relativt fort och smidigt dock sover ingen av dom vidare bra och VARFÖR ligger jag då inte och försöker sova ikapp lite då... nä för jag är pucko som fastnar vid datorn...


Haft en mysig eftermiddag hos Märta, jag älskar att sitta och lyssna på hennes berättelser även om jag ofta har hört många av dom flera gånger tidigare :) Precis när vi skulle åka hem säger Märta att hon tycker Petter är en bra Pappa och det värmer verkligen, jag blir så glad av att höra att andra tycker han en bra pappa eftersom han verkligen är en engagerad pappa, inte för att jag trott han skulle bli nått annat heller ;) Märta är alltid så snäll och säger att hon tycker vi gör det bra som uppfostrar fina barn, sköter hem och jobb och allt där till, man blir så glad då!


Imorgon har vi en del roligheter inbokade eller ja mest Filip ;) Själv ska jag mest plågas, rädd att det blir en smärtsam upplevelse i min redan mycket ömma arm under tiden ska gudfar passa Filip!

Av Kisse - 10 december 2009 12:50

           

Filip har varit pysslig till morgonen, suttit i pyjamasen och målat med glitterfärg :) Dagens outfit är urban elk tröja och byxor från kappahl :)


  

Lukas börjar bli mer och mer nöjd när han ligger i babygymmet. Pyjamsen är från min moster Mona lite stor ännu men funkar bra att vika upp ärmar och ben :)


Nu ska vi ta och göra oss klara för att åka och hälsa på Petters farmor Märta, faster Cajsa följer med hon åxå. Jag har dessutom TOK ont i armen idag, natten har inte varit nådig :( Barnen har sovit bra men jag har vridit och vänt på mig och inte alls sovit skönt :(

Presentation


Mamma, fru och förskollärare, bloggar om livet med glädje, sorg och förhoppningar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Samarbetspartner

Övrigt


Ovido - Quiz & Flashcards