Direktlänk till inlägg 3 februari 2010

Det här med amningen, ångestladdat

Av Kisse - 3 februari 2010 20:23

Jaha då har man lite ångest igen då fast igentligen utan anledning, jag är bara fjantig men ändå... lite ångest får jag. Lukas har precis fått 120 ml ersättning efter en slurk tuttmjölk... förhoppningsvis blir han mätt och nöjd... Tror nämligen det börjar bli som sist... jag har mjölk, massor av mjölk MEN han äter och äter och äter, kräks och vill äta igen men andra ord mängden finns men inte mättnaden, duger inte min mjölk längre?


Ger mig ångest samtidigt som man kanske får vara nöjd med 4 månaders hel amning och helt enkelt fortsätta amma så länge det går men ge lite tillägg om det blir bättre av det, återstår att se...

... börjar älta...


...Ångestladdat eftersom jag gillar amningen, det är behändigt, det går snabbt och lätt, maten är alltid klar men att amma, amma och amma är ju lixom inte roligt speciellt inte då han sedan kräks MASSOR... jag är inte rädd att han inte går upp som han ska, han växer ju så det knakar men på bekostnad av att äta mest hela tiden känns det som... älta, älta, älta... kanske skulle införa gröt på kvällen ändå... på något konstigtvis känns det inte lika "misslyckat" att införa gröt på kvällen istället för ett mål ersättning... JA för tyvärr känner jag det så, misslyckat att jag inte ska kunna amma denna parvel heller tills han blir halv året... (det är ju mitt första del mål) ger jag upp för lätt?




...och snälla, jag behöver inga elaka kommentarer... jag kan nog komma på tillräckligt många själv...


 
 
Nikita

Nikita

3 februari 2010 23:07

vet ej om förra kommentaren kom med.. det särade sig.

iaf jag skrev att jag tycker absolut inte du ska känna dig misslyckad över amningen, det finns såpass bra ersättning i dagens läge... jag tror det här med att amning ger bättre immunförsvar är mest skitsnack , kolla albin tex han är inte ammad mer än en månad och är typ aldrig sjuk..
han är den som är kvar och frisk på dagis medans de andra barnen varvar varandra med sjukdomar, nu vet ja inte om dem är ammade men du kanske förstår mitt ex.

du ska göra precis de som känns bäst för dej och ingen ska lägga sig i dina åsikter och beslut gällande amning, jag fattar inte varför amning är så explosionsladdat bland mammor?

http://nikital.blogg.se

 
Ingen bild

zanna

4 februari 2010 08:35

tycker inte heller att du ska ha ångest för att du inte kan amma. det finns dom som har det värre, som stackars lilla alma, henne ammande jag i två veckor sen gav jag upp.
hon har gått på ersättning sen hon va två veckor. =(
jag tycker att du ska göra precis som du känner för, vill du amma på dagarna så ska du göra det å vill du ge ett kvällsmål med ersättnig eller gröt så gör det. huvudsaken är ju att LUCAS är nöjd med det han får. ha inte ångest! =)

 
Ingen bild

anki

4 februari 2010 09:06

Jag skrev med ett långt inlägg tilldig men det är tydligen borta eller ag annade det!!!!
Iaf så har du varit så duktig som klarat det så här länge så var nöjd är inte alla som klarar det så länge som du har gjort med tanke på att du har Filip med. Jag ammade bara Mikael i 2 månader sedan blev det bara plask för mig så det blev tillägg. Men du ska va glad för att det finns så bra ersättning istället för att va besviken på dig själv
kram mamma

 
Lady Dahmer

Lady Dahmer

4 februari 2010 12:30

nej nej nej, det är INGET fel på din mjölk. det är HELT normalt att bebisar, speciellt i utvecklingssprång, ammar så man kan tro att det inte finns mjölk.

Det som han gör är okar din produktion eftersom att hans egna behov ökar när han växer.

Jag tror inte det handlar om att du ger upp, utan snarare om bristande kunskap om just hur amningen kan funka. oroa dig inte! Går han upp i vikt så får han i sig det han ska. Men om maratonamningen är jobbig för dig så ska du givetvis titta på alternativ. Men inte för ungens skull. han får i sig som han ska!

sen vill jag även poängtera att amning inte bara är mat för bebisen. han kanske bara vill snutta för att det är mysigt? Inte för att han är hungrig.

läs mer på amningshjälpens hemsida: http://www.amningshjalpen.se/

http://ladydahmer.blogg.se

 
Kristina

Kristina

4 februari 2010 12:59

Svar till Lady Dahmer: när jag ammade Filip var brösten som tomma påsar när jag vaknade och det tog flera timmar innan jag fick tillräckligt med mjölk för att mätta honom igen vilket var otroligt frusterande men det var mer problematik med annat då åxå koliken, sömnbrist m.m jag orkade helt enkelt inte mer då och vi tog ersättning och precis som du skriver blev han lat och han nobbade sedan bröstet och jag gav helt enkelt upp amningen.

Problemet denna gång är inte tomma påsar, jag har MASSOR av mjölk och han äter och äter och äter och KRÄKS hela tiden, mängden blir för stor, och nej det handlar inte om snuttande, han har tutte och tuttar jämt på den ;) han äter för ätandet skull är jag rätt säker på men tyvärr så orkar JAG inte amma och amma och amma hela dagarna. Lukas är ett nöjt och stort barn han går upp bra i vikt osv. det handlar helt enkelt bara om att JAG orkar inte amma hela dagarna och hela nätterna, det funkar inte med en två åring runt benen åxå... men jag har ju inte gett upp amningen och tänker verkligen försöka så länge det går men eventuellt med tillägg av ersättning eller införa gröt på kvällen.

http://http:/kissegirl.bloggagratis.se

 
Ankis

Ankis

4 februari 2010 19:39

Klart det inte är nåt fel på dig å tycker inte alls du behöver ha nån ångest, för ibland blir det ju bara sådär. Men du kanske måste styra upp mattiderna lite mer med honom?! Det funkade med Ossian när han bara tuttade men aldrig blev riktigt mätt för att han smååt.

http://viborpalandet.blogg.se

 
Ankis

Ankis

5 februari 2010 10:37

å gröt införde vi rätt tidigt som komplement till amningen på kvällen för att fisen skulle vara mätt, då är det ju ingen risk att han ratar bröstet heller eftersom det inte blir sugeffekten. Därför är det ju det dom rekomenderar på BVC. Så kanske bättre med gröt då?! Å som sagt tycker jag inte alls att det är ett misslyckande och det tror jag ingen annan gör heller, dom tankarna finns bara i ditt eget huvud, men det vet du nog själv också. ;) Stor kram!

http://viborpalandet.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kisse - 4 juni 2017 09:55

Swish och nu är sommaren här... eller sommarmånaderna har i alla fall börjat, sommarvärmen har inte direkt infunnit sig ännu. Förra helgen var vi på kosläpp, mysigt att se glada kor skutta ut mot sommarbete. Lekte lite i lekparken brevid bond...

Av Kisse - 7 februari 2017 15:39

Galet var tiden går snabbt! Nu har vi avverkat både jul och nytt år är påbörjat. Månaderna swishar förbi. Julafton firades här hemma tillsammans med min halva av familjen. Mamma, pappa, alla mina syskon med respektive och nästan alla barn (saknad...

Av Kisse - 4 december 2016 20:48

Barnen fick en tidig julklapp av gudfar Stefan och Rosanna (och lille Sylvester) nämligen att besöka trolska skogen. Så fint att ge barnen upplevelser i present/ julklapp då de redan har så mycket leksaker. Jag fick också följa med, vilket jag tycker...

Av Kisse - 1 oktober 2016 16:42

När barnen fyller år brukar vi slå ihop släktkalasett. Är ju bara 4 dagar mellan Filip och Lukas men ett par månader kvar tills Edwin fyller 4 år. Men vi brukar fira honom på samma gång. Bara långt att vänta gör honom och svårt att förstå varför kala...

Av Kisse - 1 oktober 2016 16:34


I torsdags fyllde Filip 9 år. Började dagen med kalas i sängen. Paketöppning och go fika. Barnen får alltid önska vad de vill ha. En bok om rymden, cykellampa och en låda lego fick Filip. ...

Presentation


Mamma, fru och förskollärare, bloggar om livet med glädje, sorg och förhoppningar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Samarbetspartner

Övrigt


Ovido - Quiz & Flashcards