Direktlänk till inlägg 26 februari 2012

Barn och deras ideér

Av Kisse - 26 februari 2012 15:30

Filip klev upp tidigt i måndags, jätte tidigt, långt före alla oss andra. Det är inget ovanligt jag ligger lite i dvala och hör honom poa på med sitt, sällan några hyss, bus eller dumheter. Han bara kliver upp och leker. Men i måndags var han väldigt tyst så där galet tyst så jag klev upp och tittade vad han gjorde....


När jag kom ner gömde han sig och eftersom jag inte hade lust med någon kurragömma lek gick och på toaletten och när jag sitter där på toaletten ser jag att mina byxor ser lite konstiga ut... saxen brevid känns direkt att den ligger ju på fel ställe... kollar på mina byxor igen och plötsligt förstår jag varför barnet gömmer sig...


 


Blev tok arg men bestämde mig för att inte skälla... jag gick på samvetet istället. Ropade på Filip och bad honom komma och titta... frågade vad som hänt och hur han trodde det kändes för mig att hitta mina byxor trasiga, tog demonstrativt på mig byxorna och frågade hur han trodde det kändes med de trasiga byxorna på och fick till en början svaret att det nog kändes bra...men sedan ändrade han sig och trodde det skulle bli kallt... bad honom sedan gå upp till sängen och förklarade sakligt att jag var besviken och inte ville träffa honom mer just då men att jag ville att han skulle fundera på hur vi ska fixa byxorna. Självfallet bröt han ihop och gick gråtande till sitt rum medans jag berättade för Petter vad som hänt och bad honom gå dit och pratat med honom.


Petter gick dit och pratade med honom (sa god morgon och undrade vad som hänt, undrade varför han var ledsen etc.) och Filip berättade vad som hänt att han klippt sönder mina byxor och avslutade med att säga att "pappa du kan väll säga till mamma att hon får låna ett par byxor av dig?" Petter lovade att fråga mig om det och nog måste jag väll säga att han kom med ett rätt bra förslag även om jag inte tror det var det bästa sättet att lösa det på...Petetr och jag har inte riktigt samma kroppsform ;)


Ibland kan man ju fundera hur barn tänker... "åh jag hämtar en sax och klipper hål i mammas byxor då blir hon nog glad"... eller inte... tack och lov att mina byxor kommer från lindex och att jag inte har dyra märkesbyxor... halv sju på morgonen har jag däremot inget strålande humör och måste faktiskt känna mig nöjd över att inte jag skällde ut honom efter noter... det har bara gjort oss båda ledsen, nu höll jag mig saklig och tror jag nådde fram med mitt budskap utan att bryta ner honom (det är nog min skräck, att skapa ett trauma hos mitt barn) att han blev ledsen är ju ändå en sund reaktion eftersom jag anser att han gjorde ett stort fel som han dessutom borde vara stor nog att förstå att det inte är okej... han vet hur en sax fungerar... men inte tror han gjorde det för att vara elak heller han ville väll bara prova... stunden ingivelse!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kisse - 4 juni 2017 09:55

Swish och nu är sommaren här... eller sommarmånaderna har i alla fall börjat, sommarvärmen har inte direkt infunnit sig ännu. Förra helgen var vi på kosläpp, mysigt att se glada kor skutta ut mot sommarbete. Lekte lite i lekparken brevid bond...

Av Kisse - 7 februari 2017 15:39

Galet var tiden går snabbt! Nu har vi avverkat både jul och nytt år är påbörjat. Månaderna swishar förbi. Julafton firades här hemma tillsammans med min halva av familjen. Mamma, pappa, alla mina syskon med respektive och nästan alla barn (saknad...

Av Kisse - 4 december 2016 20:48

Barnen fick en tidig julklapp av gudfar Stefan och Rosanna (och lille Sylvester) nämligen att besöka trolska skogen. Så fint att ge barnen upplevelser i present/ julklapp då de redan har så mycket leksaker. Jag fick också följa med, vilket jag tycker...

Av Kisse - 1 oktober 2016 16:42

När barnen fyller år brukar vi slå ihop släktkalasett. Är ju bara 4 dagar mellan Filip och Lukas men ett par månader kvar tills Edwin fyller 4 år. Men vi brukar fira honom på samma gång. Bara långt att vänta gör honom och svårt att förstå varför kala...

Av Kisse - 1 oktober 2016 16:34


I torsdags fyllde Filip 9 år. Började dagen med kalas i sängen. Paketöppning och go fika. Barnen får alltid önska vad de vill ha. En bok om rymden, cykellampa och en låda lego fick Filip. ...

Presentation


Mamma, fru och förskollärare, bloggar om livet med glädje, sorg och förhoppningar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Samarbetspartner

Övrigt


Ovido - Quiz & Flashcards