Alla inlägg den 2 november 2012

Av Kisse - 2 november 2012 20:35

Jag var lite skeptisk om det verkligen skulle vara gott men det var det, amerikansk pumpapaj. Kanske inget jag kommer göra vid fler tillfällen än just halloween och pumpa urgröpning men absolut då ;)


 

Amerikansk pumpapaj


Pajdeg:

125 gr smör

2 msk strösocker

3 dl vetemjöl

1 ägggula


Fyllning:

4 dl pumpakött

2 ägg

2 dl strösocker

1 tsk kanel

1 tsk ingefära

1 krm salt

2 msk vetemjöl

2 dl vispgrädde


Arbeta ihop ingredienserna till botten och tryck ut i en form ca: 24 cm i diameter, låt vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader.


Koka under tiden pumpaköttet i lättsaltat vatten ca 5-8 minuter, låt rinna av väl. Mixa sedan pumpaköttet till en puré, låt svalna något. Blanda ner ett ägg i taget och sedan resten av ingredienserna. Häll i pajformen och grädda ca 40-50 minuter i nedre delen av ugnen.


Sikta över lite florsocker och servera med vispad grädde till. Receptet har jag hittat på arla.se





Av Kisse - 2 november 2012 19:22

Pumpan lyser fint ute i mörkret! Blev bra för att vara första försöket :)

Av Kisse - 2 november 2012 13:23

     



Jag och barnen... mest jag då barnen tyckte det var äckligt.. gröpte ur pumpan. Självklart passade vi på att ta reda på allt som gick. Kärnorna rostades i ugnen med salt och chili. Pumpaköttet fick bli en paj som ska bli spännande att smaka sedan!

Av Kisse - 2 november 2012 09:53

Här började dagen tidigt trots att vi hade sovmorgon... Våra barn sover nämligen inte när de har feber och idag vaknade båda barnen med feber. Det tror jag aldrig har hänt tidigare, att båda har feber samtidigt! Så dagens logopedbesök fick ställas in och vi tar det bara lugnt hemma.

Presentation


Mamma, fru och förskollärare, bloggar om livet med glädje, sorg och förhoppningar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Samarbetspartner

Övrigt


Ovido - Quiz & Flashcards