Alla inlägg den 25 maj 2008

Av Kisse - 25 maj 2008 22:36

Filip har sin egen stil att ta sig fram, kan man inte krypa så får man göra det bästa av situationen :)


Snabb som attan är han i alla fall och målet han har är att få tag i katterna :)

Av Kisse - 25 maj 2008 21:58

Så här fin har Filip varit idag. Måste ju klä upp sig morsdag till ära. Idag har vi skickat ett morsdags kort på mailen till gudmor hon är ju lite mamma hon åxå :)


Jag har fått tre trisslotter i morsdags present och vann på två av dom 100:- sammanlagt, ska självklart bytas till nya och hoppas på högvinst!


Har varit hos mamma på middag, tacos ute på altanen, gott som attan och till efterrätt blev det kladdkakan jag gjorde i förmiddags. Så gott så. Tog med resterna hem så vi bjöd hit svärmor på en fika åxå när Petter och Nisse kommit hem, hon gillade den åxå.


Näpp nu ska jag lämna över datorn till Nisse en sväng men håll utkik i kväll kommer det komma en härlig film på Filip :)


Filip är för den delen mycket bättre i magen, så nu hoppas vi det har vänt och det bara är efterdyningar som gör att magen ännu är i obalans. Imorgon ska vi nämligen träffa Annelie som ska passa kusin Maja, ta en lång härlig promenad och mysa på, prata bröllopsklänning :) Är Filip bra i magen så har vi bestämt att äta lunch tillsammans åxå men vi får se om vi bara blir ute på förmiddagen och skiljs åt sedan eller om det blir en hel dag beror som sagt på Filips mage vi vill ju inte smitta någon.

Av Kisse - 25 maj 2008 21:57

tror ni på att det är syster som faktiskt håller i flaskan :)


Härlig bild i alla fall :)

Av Kisse - 25 maj 2008 10:59

Chokladkaféets kladdkaka

Buffé nr 5 2008, sid 33

Ingredienser
Portioner: 12 bitar

150 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl 
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker

Glasyr (stelnar tyvärr inte)
2 1/2 dl grädde
1 msk honung
1 1/2 msk strösocker
100 g fin mörk choklad
2 tsk smör

Hallonsås
250 g hallon  (färska eller frysta)
1/2 dl socker
1 msk konc apelsinjuice


Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Smält smöret. Blanda ägg och socker i en bunke. Häll ner det smälta smöret i blandningen.
3. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke.
4. Häll ner de torra ingredienserna i äggsmeten och blanda noga. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter, ca 22 cm i diameter. Grädda i 30 minuter. Tryck ner kanterna när kakan är klar så att den blir jämntjock.
5. Blanda grädde, honung och socker i en kastrull. Låt det koka upp. Bryt chokladen i en bunke och klicka i smöret.
6. Häll den varma blandningen över och mixa slätt med en stavmixer.
7. Låt svalna. Ställ in i kylskåp för att stelna. Bre den över kakan när den kallnat.
8. Mixa hallon, socker och apelsinjuicekoncentrat till en sås och servera till. Vispad grädde smaksatt med lite apelsin är gott till.


Tyvärr har fler med jag märkt att glasyren inte stelnar :( Får se om jag får till det...tillsatt lite florsocker... blev lite tjockare...men inte mycket. Jag tror felet är grädden ska nog vara ½ dl grädde...eller som Cajsa sa när jag ringde henne när det är grädde i stelnard den ju inte om inte grädden är vispad... förhoppningsvis blir den god ändå har ingen mer choklad så kan inte göra om den :(


nu ska jag göra hallonsåsen får s ehur det går med den jag har nämligen ingen stavmixer den har jag gett bort eftersomjag aldrig använder den... får ta vanliga mixern istället.

Av Kisse - 25 maj 2008 08:33

Mycket jag glömde berätta igår.. när jag kom hem från huddik stannade jag till upp på grusplanen och kollade på hunden eftersom han inte sprang fram till staket på hundgården oh skällde... tutade och då ser jag att hans springer fram men tyckte det såg konstigt ut... gick ut och ropade på honom...ja nog såg det konstigt ut ch ju närmare jag kommer ju mer ökar min puls och jag tänker att "nu får det fan vara nog", jag orkar inte en skada till.... Macken är halt som tusan stödjer inte ens på benet men han hoppas in i hundstugan och jag undersöker honom... börjar högst upp på benet och arbetar mig neråt, livrädd för när han ska skrika... lägger ner honom och ser ju direkt att det är själva tassen det är något fel på men var ser jag inte bara att den ser konstig ut, Macken ylar när jag rör tassen... arbetar mig fram försiktigt för att hitta en stor STEN mellan tårna på baktassen *pustar  ut*


Tar bort stenen och Macken går som ingenting har hänt men gjorde nog ruskigt ont att ha den mellan tårna, sedan fick han följa med in och få spagetti som han så klart glömde tugga och dom sedan kom upp precis likadana som han svalde dom...*blä* 

Presentation


Mamma, fru och förskollärare, bloggar om livet med glädje, sorg och förhoppningar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Samarbetspartner

Övrigt


Ovido - Quiz & Flashcards