Alla inlägg under juli 2009

Av Kisse - 23 juli 2009 20:03

Barnmorskebesöket gick som vanligt bra, min ord. bm var tillbaka vilket alltid är skönt!


Pratade om vilken skillnad denna graviditet är mot förra (då jag väntade Filip) jag mår så otroligt mycket bättre denna gång både fysiskt och psykiskt. Förra gången var det ju riktigt riktigt jobbigt att vara gravid, Petter var borta hemskt mycket, vi var helt utan kök och jag bodde i ett byggkaos av dess like... jag var ständigt orolig över min sjukskrivning och pengar och jag var helt enkelt inte lyckligt gravid även om jag var jätte glad över barnet i magen så kunde jag inte må riktigt bra. Chocken ville aldrig riktigt släppa över att bli blev gravida så otroligt fort.


Denna gång visste jag lite mer vad som väntade, man är inte lycklig hela tiden och jag behöver inte ha dåligt samvete över att inte tycka det, man mår inte helt hundra bra i alla fall (inte jag med mina fogbesvär) det är mycket lättare att leva "utan badrum" än utan kök...  renoveringskaoset är inte lika påtagligt... den här gången fick vi kämpa lite mer för plusset på stickan åxå så det mesta har varit annorlunda.


Att jag börjat få en hel del ont i ryggen är inte så konstigt lagt på mig 4 kg sedan förra besöket... 4 cm mer på magen. Jag har verkligen blivit stor de sista veckorna, en riktig explosion av mage ;) Tror jag gått up 5-6 kg nu sen jag blev gravid så det är helt okej men som barnmorskan sa troligen har jag samlat på mig en hel del vatten åxå då jag är rejält svullen på kvällarna.


V. 30 (29+4)

Blodtryck: 126/63

Blodsocker: 4,3

Blodvärde: 118 (ska börja med järntabletter nu)

Hjärtljud: 146

Magmått: 30 cm



Av Kisse - 23 juli 2009 19:36

Vilken härlig dag vi haft idag syster och jag och barnen, verkligen super skoj :)


Vi besökte min favvo lekpark i Huddik och sedan låter jag bilderna tala lite för sig själva ;)

 

Solen tittade fram lite försiktigt imellanåt. 

Cykla gillade alla tre.

Filip övar balansen, stå och cykla, funkade bra det åxå tyckte både Filip och Axel :) 

Aj aja Filip ger en utskällning ;)

Bollen var nog det enda som lockade ut Filip i det kalla vattnet, Gustav och Axel badade dock för glatta livet :) 


 





Av Kisse - 23 juli 2009 08:07

Det lilla äventyret igår gjorde att jag, Filip och Stefan kom hem inatt vid halv tolv tiden, mycket trötta kan jag lova :)


Vi begav oss nämligen på kvällsidan iväg mot Delsbo och min kusin Lena, vi blev nämligen erbjuden ett helt nytt staket helt gratis och de som vet vart vi bor förstår behovet av staket med en vild Filip. Vi bor precis intill en stor väg och utan staket har man hjärtat i hals gropen nästintill hela tiden man är ute... Filip är tok snabb och försvinner på två röda om man inte har full koll hela tiden vilket blir otroligt jobbigt i längden så staket har varit högt på upp på önskelistan länge men det är ju så hiskeligt dyrt så när vi nu blev erbjuden det gratis så slog vi så klart till, DIREKT!!!


Vi ska tillbaka och hämta fler sektioner så fort de grävt upp de ur backen, beg. med andra ord men ändå helt klart bättre än inget och tills vidare får vi börja måla och bygga ihop de vi nu har hemma, hela helgen kommer nog gå åt til staket bygge. Färg ska inhandlas redan idag och så fort tillfälle ges så står (möjligen sitter) jag och målar!


Tack så jätte mycket Lena och Örjan, ni ska bara veta vad mycket detta betyder för oss!!! Dessutom var det ju super trevligt at hälsa på och får se deras hus och träffa Saga!


Tack Stefan för bärhjälpen och sällskapet och syster som lånade ut släpvagnen!


Allt ordnar sig till slut! Det är det måttot vi lever efter och visst är det väll så...


Idag har jag en trött son, han sover fortfarande, själv har jag varit uppe sedan sju för att fixa och trixa inför denna dag, barnmorskebesök och bus och lek med kusiner men mer om det senare.


Idag är jag bara så GLAD!!!

Av Kisse - 22 juli 2009 16:15

Filip somnade ju tidigt igår men sov rätt oroligt och hade gnällt till ett par gånger redan innan jag kom i säng och sedan fortsatte natten i samma stil så fort jag höll på att somna, gnällde han till och jag tänker "NU vaknar han..." Jag somnade efter många om och men för att bli väckt vid två då skulle Filip inte sova mer :(


Tio minuter mitt inatten är en evighet... 40 minuter... jaa vad ska man säga... till slut ledsnade jag och gjorde välling till honom och han somnade till slut om och sov till halv nio!!! Helt knäckt hela förmiddagen eftersom jag varit upp och kissat tre gånger inatt åxå :( Ska ju lämna nytt urinprov till odling imorgon igen och jag blir inte förvånad om jag har urinvägsinfektion igen... lika spännande varje månad. Har ju verkligen fått lära mig att dricka tranbärsjucie denna graviditet, med en isbit i kan jag till och med tycka att det är gott ;)


Kan tycka att det är lite orättvist när jag hör föräldrar som har barn som  sover på nätterna, beklaga sig över EN dålig natt... Filip har ju krånglat med sin sovning sedan han föddes och *peppar peppar* är nätterna rätt bra nu förtiden, oftast skriver jag inte om hur natten varit då det skulle bli föööör tjatigt... men han sover ju fortfarande inte riktigt bra.. sover han några bra nätter så vi vet vi sedan att vi blir vaken en eller två nätter efter det... han har litet sömnbehov helt enkelt och med en till bebis på G så är vi rätt inställda på att ha livet så här ett par år till ;)


Lite bilder från förmiddagen då vi satt ute i solen och mumsade piggelin ;)

 


 



Av Kisse - 22 juli 2009 15:25

Grymt uttråkad och allt jag försöker fixa med skiter sig i slutändan... försökt fixa släpvagn...utlånad...

försökt fixa barnvakt...inte hemma...

bärhjälpen jobbar... fast bara ett tag till...


Nytt försök...en annan släpvagn...sonen får följa med... blir nog en sväng ikväll... är ni nyfiken nu ;)???

Av Kisse - 21 juli 2009 20:04

På förmiddagen bestämd jag och Filip oss för att ta cykeln ner på byn och hälsa på men det var rätt folktomt överallt, t.om hos Lena och Fredrik såg det tyst ut... men vi kollade in i alla fall och Laban och Tindra var hemma så dom kom ut och lekte med Filip :) Själv fick jag lite kaffe och vuxen surr, det är det jag saknar mest när Petter är borta... att träffa andra vuxna.


Cyklade hemmåt när det blev dags för lunch och sovning för Filip, trodde jag... men den lilla herren vägrade sova idag... jag tycker om när han sover middag , jag behöver att han sover middag, dels får jag återhämta mig lite och vila upp mig eller passa på att göra lite nytta jag inte hinner när han är vaken, nu förtiden är det mest VILA :)


Sen så behöver verkligen Filip sova middag han blir på tok för trött och gnällig utan sovningen men idag har det gått hyffsat, lämnade dock gården på cykeln igen eftersom han bara försökte rymma hela tiden när vi var ute och då ledsnade jag, lika folk tomt denna gång åxå så vi hamnade hos Lena och Fredrik igen :)


Så himla synd att dom snart flyttar, vem ska jag och Filip då hälsa på????


Eftersom han skippade sovningen sover han redan nu eller ja sedan en halv timme t.om., *skönt* men blir spännande att se hur länge han sover... jag ska hämta in hunden och sedan krypa i säng jag åxå, tok ont i ryggen sen cyklandet. Anledningen till att jag cyklar är för att det är såå mycket roligare men även snällare mot fogarna och jag får inte alls lika ont som av att gå. Däremot känns det i vekryggen att magen börjar bli rätt tung, benen tar dessutom i magen när jag cyklar... *hmm*... kan den växt så mycket sedan förra veckan???

Av Kisse - 21 juli 2009 09:29

Filip hade svårt att somna igår kväll och det slutade med att han somnade i sängen hos mig på bebismagen :)

 

Låg och myste och lyssnade på bebisen som lekte rövare i magen då kunde han äntligen varva ner och somna, sov dessutom till strax före nio imorse. Vore ju bättre om han somnade tidigare och vaknade tidigare men nu är det som det är och vi tar den smällen just nu.

Av Kisse - 20 juli 2009 22:00

Blev faktiskt så att vi tog oss iväg till affären, lite små handling på den lilla affären och sedan åt jag och Filip middag på korvkisosken :) Åkte sedan till syster på lite kaffe och surr och lämnade sonen där under tiden jag åkte till den större affären och handlade tyngre grejer som hundmat, frysvaror och mjölk.


Inte helt lätt att åka och handla när jag är själv speciellt inte med sonen och stor magen i vädret men nu löste jag det ju lite smidigare, två turer upp för djävulsbacken var det värt ;)



Presentation


Mamma, fru och förskollärare, bloggar om livet med glädje, sorg och förhoppningar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Samarbetspartner

Övrigt


Ovido - Quiz & Flashcards