Direktlänk till inlägg 13 januari 2010

Syskonkärlek (varning för långt dravvel)

Av Kisse - 13 januari 2010 20:21

Så stolt över Filip som är en sån duktig storebror, ofast är han himla go och snäll med Lukas men självklart kommer det små tjuvnyp ibland som gör att lillebror blir härdad :) Lukas älskar att titta på Filip, följa honom med blicken, pratar med honom och skrattar åt honom. Filip är rätt ointresserad av Lukas hemma men visar gärna upp att det är hans lillebror, vill gärna hålla honom inför folk osv. "platar" ju med honom när vi ber honom men känner nog ett visst ansvar ändå, han kan av sig själv gå och dra upp speldosan när den slutat spelat, vyssar vagnen lite eller viskar tyst när han ska sova "sssh sov nu" eller när han gråter "Nu sååå lilla venn"

  

Filip drar upp Lukas speldosa


På morgonen tror jag han verkligen älskar att vara storebror, det första han gör är smeker Lukas på huvudet och säger" Luka" och ler ett sånt där fånigt leende som man gör när man tittar på någon man älskar ;) Om han vaknar blir han jätte glad och brukar ligga och prata med honom och peta på honom och som de flesta vet är ju bebisar UR MYSIGA just när dom vaknat så himla pigg och glad!


Märker inte av nån direkt svartsjuka, nu har ju jag och Petter varit hemma båda två rätt mycket och han har lixom inte behövt känna sig åtsidosatt på något sätt en har alltid tagit Filip och den andra Lukas och det turas vi om att göra. Jag ängnar Filip mycke tid på förmiddagarna när Lukas sover tex. Sen tror jag verkligen det var ett smart drag att hålla Filip hemma den första tiden, att vi hela familjen fått landa i det nya med en till familjemedlem men skulle inte Petter varit hemma han åxå vet jag inte om jag orkat det den första tiden jag är mycket väl medveten att vi verkligen haft (har) en LYXIG tid TILLSAMMANS!


Tycker faktiskt det är rätt bra ålderskillnad mellan barnen och jag hoppas dom i framtiden har nytta av att vara relativt jämngammal, sen lär det säkert bli mycket bråk av just den anledningen åxå men det kan jag intyga att åldern inte spelar någon roll, syskon bråkar ändå ;) Skiljer ju nästan 8 år mellan mig och min syster, 6 år till storebror och 8 år mellan mig och lillebror... alltså 16 år mellan äldst och yngst :) Allra mest har jag och storebror bråkat eftersom jag var en riktig retsticka och han tände direkt, lätt retlig till 1000 ;) Räckte lixom att ruska flinkpaketet en gång framför honom så var det total kaos ;)


Men hur det än är och blir så älskar man sina syskon och jag är otroligt glad över att ha TVÅ barn just av den anledningen, att ge dom VARANDRA, ge Filip ett syskon som förhoppningsvis finns där längre än oss (mig och Petter) att Lukas har en storebror som förhoppningsvis alltid kommer känna ett visst ansvar över sitt yngre syskon som jag vet att min syster känner inför alla sina småsyskon, lixom jag har ett större ansvar över min lillebror än storebror, man tar hand om den yngre lixom... förstår ni? Håller ni med?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kisse - 4 juni 2017 09:55

Swish och nu är sommaren här... eller sommarmånaderna har i alla fall börjat, sommarvärmen har inte direkt infunnit sig ännu. Förra helgen var vi på kosläpp, mysigt att se glada kor skutta ut mot sommarbete. Lekte lite i lekparken brevid bond...

Av Kisse - 7 februari 2017 15:39

Galet var tiden går snabbt! Nu har vi avverkat både jul och nytt år är påbörjat. Månaderna swishar förbi. Julafton firades här hemma tillsammans med min halva av familjen. Mamma, pappa, alla mina syskon med respektive och nästan alla barn (saknad...

Av Kisse - 4 december 2016 20:48

Barnen fick en tidig julklapp av gudfar Stefan och Rosanna (och lille Sylvester) nämligen att besöka trolska skogen. Så fint att ge barnen upplevelser i present/ julklapp då de redan har så mycket leksaker. Jag fick också följa med, vilket jag tycker...

Av Kisse - 1 oktober 2016 16:42

När barnen fyller år brukar vi slå ihop släktkalasett. Är ju bara 4 dagar mellan Filip och Lukas men ett par månader kvar tills Edwin fyller 4 år. Men vi brukar fira honom på samma gång. Bara långt att vänta gör honom och svårt att förstå varför kala...

Av Kisse - 1 oktober 2016 16:34


I torsdags fyllde Filip 9 år. Började dagen med kalas i sängen. Paketöppning och go fika. Barnen får alltid önska vad de vill ha. En bok om rymden, cykellampa och en låda lego fick Filip. ...

Presentation


Mamma, fru och förskollärare, bloggar om livet med glädje, sorg och förhoppningar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Samarbetspartner

Övrigt


Ovido - Quiz & Flashcards