Alla inlägg under maj 2011

Av Kisse - 21 maj 2011 20:43

dags för lite omplantering i trädgårdslanden ;) Sorkarna har ätit upp ungefär 60% av våra jordgubb/smultron plantor :( En ynka knippe med gräslök bor ensam i en stor låda...


    


Så då fick det bli en låda med morötter och jordgubbslandet fick påhälsning av gräslöken :)

Av Kisse - 21 maj 2011 20:31

      I fredasg hälsade vi på hemma hos Linn i hennes nya fina lägenhet. En riktig ungdomslägenhet mmed både stil och smarta funktion (spegelväggar som avgränsar sovalkoven från resten av lägenheten, walkincloset, stavning?) dock  inte vidare barnanpassad och vi lämnade MYCKE städning åt Linn när vi åkte hem ;)

Coola stolar, mycket spännande att snurra på samtidigt som barnen åt...

 

Mycke roliga speglar som fick många finger avtryck ;)

    

Cajsa och Elise kom dit dom också precis innan vi skulle åka hem.


   

Linn är gudmor åt Elise

 

    

Filip är inte helt kry, han har ett öga som strular och irriterar honom :( Så på måndag blir det troligen till att vabba och besöka bvc...

Av Kisse - 20 maj 2011 09:00

Igår var det förskolans dag och både jag och Petter (och barnen såklart) följde med barnens förskola till deras firande av förskolans dag. En väldigt mysig tillställning, härligt väder (väldigt blåsigt men inte kallt iaf), glada barn (överlag iaf) och engagerade fröknar och föräldrar :)


Efter karnevalen upp till hembyggdsgården blev det lite fika för barnen, springa av sig lite och sedan sång och dans fram till lunch. Efter lunchen kom glassbilen och delade ut glass till alla barn. Vilket är väldigt uppskattat av barnen!


Lukas in action innan vi lämnade hemmet, barnen kläs i den färg som kopplas ihop med deras avdelning Lukas avdelning är GRÖN och Filips avdelning är RÖD.


     

Lukas i vagnen, Zanna med Alma och Sussie med Olliver och Elin som ligger i vagnen.


   

Små fisar Lukas och Alma fikar saft och mariekex.


  Alma tyckte nog jag var väldens konstigaste människa ;)

  Fina Olliver plockade blommor


En väldigt GRÖN Lukas


    Bus Alma, tänk vad Lukas och Alma kommer härja på byn när det blir äldre...


Storebror och lillebror på dansgolvet. Lukas har blingo setet jag köpte på bytesmarknaden för en tid sedan men byxorna var tok stora i midjan men detta löstes enkelt med de underbara Molo hängslena. Filip fick låna en röd fleece jacka av Olliver det tackar vi för är ju perfekt att låna av varandra just inför en sådan här grej, Olliver är ju nämligen fortfarande inne på GRÖN så han behövde den inte själv. 


  Petter, Olliver, Filip och Lukas busar.

Av Kisse - 19 maj 2011 22:02

 


Mycket trött efter att varit med i årets Vår ruset, känner mig glad och stolt över mig själv, för att vara otränad så sprang jag faktiskt hyffsat mycke och gick i mål på en tid som jag känner mig nöjd med ;) Synd bara att jag dödade min stegräknare men efter återupplivningförsök verkar den funka igen ;)


Dagens skörd blir idag (efter lite omvandling från loppet) 28 255. På förmiddagen var vi med barnens förskola och firade förskolans dag men bilder från det kommer imorgon, jag måste se till att det inte finns andra barn med på mina bilder före. Almas mamma har dock gett tillåtelse att Alma finns med på bild (så det kommer Zanna :))


Imorgon är jag ledig, Petter ska på en arbetsintervju så jag och barnen ska under tiden passa på att umgås med Linn, det ser jag fram emot!

Av Kisse - 18 maj 2011 22:07

Jag ÄLSKAR böcker, jag älskar att läsa speciellt för barn. Jag tycker barn ska ha mycke böcker, att de ska få höra många sagor både de gamla traditionella och nya och speciellt brinner jag ju extra mycket för genus vänliga böcker.

 

Senaste boken i våran samling är Kalle med klänning (den har länge varit slut i lager men så hittade sagolikt ett gäng böcker när de gjorde en inventarie av sitt lager och jag hade såklart ställt upp mig på kö på boken och därför fick tag i den nu men boken ska snart gå i tryck igen och finns snart att få tag i) som ges ut av det underbara bokförlaget Sagolikt bokförlag som verkligen satsat på genus och bryta normer.


Jag tog såklart med boken så fort som möjligt till jobbet och den var så där bra jag både trodde och hoppades på ;) Barnen hade många frågor och tyckte i början att den var konstigt men i slutet tyckte alla barnen jag läste för att det var självklart att Kalle skulle ha klänning. En jätte fin bok med underbara bilder dock rätt lång men kan ju läsas som en kapitel bok om barnen inte orkar höra hela sagan, bilderna har dessutom så pass mycke detaljer att bara de tar tid att kolla igenom ordentligt ;)


De har ett super fint genuspaket som jag skulle önska att ALLA förskolor skulle köpa in till sina förskolor!!!

  Genuspaketet kostar endast 799:- vilket jag tycker är oerhört billig, de har även andra bokpaket från 419:- Kolla på deras hemsida, deras vision tycker jag är underbar!!!

Av Kisse - 18 maj 2011 21:13

Blev ingen promenad ikväll, vi laddar inför morgondagens planer istället. Varit aktiv på jobbet idag och fått ihop över 12 000 steg i alla fall ;)


NU BILDER

     

Stefan (gudfar) har varit här och härjat en massa med ungar, föräldrarna är helt utarbetade ;)


          

En bit rör roade dom väldigt länge, Stefan konstaterade att Lukas ätit fisk till middag idag ;)


Barnen blir vilda (vildare än vanligt) när Stefan kommer och vi brukar skylla på att det är just "hans fel" att det är han som härjar upp dom... Stefan brukar inte hålla med då han anser att barnen alltid är vilda när han är med... även alltså de gånger de vilda lekarna inte sker... en vanlig Stefan lek kan gå till på detta sätt ;)

             

Där Stefan, Filip pekar in i blomrabatten... 

  

Stefan gräver och rotar inne i busken... Filip tittar spänt på...

Stefan utbrister ett galet skrik och sparkar med benen som i kramp

drar fram armen och låtsas att handen är bort...

 

Filip skrattar så han kiknar :)


  Fångade till slut ormen (tror jag det var) på gräset och kampen var över ;)

 


Behöver jag ens nämna att barnen avgudar sin gudfar, att vi föräldrar blir lixom överflödiga när Stefan är med. Lukas gick till Stefan för att få hjälp med stöveln när vi var ute tex. ;)  Barnen har världen bästa gudfar!


Våran tokiga Lukas har ju sina ideér som idag då han envist smakade på soppan X antal gånger ute i sandlådan

  Inte god!


Jag provar igen

Inte god!


Äh jag provar IGEN...

    Fortfarande INTE GOD!



Tjurig är ju lixom Lukas grej, en vilja av stål men jag ser ju tjurighet som något positivt, våra barn kommer nå långt med sin tjurighet det gäller bara att vara med att styra in dom på de rätta spåren så de inte går vilse någonstans på vägen. Sen säger ju Stefan att jag och Petter inte kan få annat än tjuriga barn, vad han nu menar med det.... ;)

Det är bra att veta vad man vill även om man kanske inte får precis som man vill och då får man bli lite arg och ledsen också :)

Av Kisse - 18 maj 2011 19:25

Jag tävlar hos Jempas.se om två valfria planscher från AnnaForm.

Tävla du åxå här!


Av Kisse - 17 maj 2011 22:09

Åh vilken bra början på veckan det varit idag ringde Ullis från syrans jobb och undrade om jag ville hoppa in i deras lag till Vår Ruset och självklart ville jag det :)


*Tjoho* Vad roligt det ska bli förhoppningsvis orkar man kanske tom springa lite... Sträckan är ju lixom bara drygt hälften av vad jag och Zanna går nästan varje kväll ;)


Hur som haver har jag varit sjukt trött idag pga på tok för lite sömn några nätter så nu blir det bums i säng, heldagsjobb imorgon också! Så glad över mina extra timmar jag får och jobbar gladeligen men det ska bli sjukt skönt med extra lång helg också innan Petter åker iväg och jobbar då blir jag ju lixom själv med ruliansen ;)


Dagens steg 24 425 steg och då kan jag tala om att jag skippade promenaden på rasten och istället satt i soffan på jobbet och bara gäspade :(

Presentation


Mamma, fru och förskollärare, bloggar om livet med glädje, sorg och förhoppningar

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Samarbetspartner

Övrigt


Ovido - Quiz & Flashcards